دوئل کاغذ دیواری و نقاشی

گر سال‌ها پیش دیوارهای خانه‌تان را نقاشی کرده‌اید باید بگوییم زمان آن رسیده تا به فکر رسیدگی مجدد به وضعیت و ظاهر دیوارها باشید.

از گذشته تاکنون در زمینه نقاشی و کاغذ‌دیواری تحولی عظیم رخ داده است و اگر در گذشته تنوع در نوع نقاشی دیوار تنها به مات و براق بودن رنگ‌ها محدود می‌شد، امروزه هم در نوع رنگ‌آمیزی و رنگ‌های موجود و هم در کاغذ‌دیواری‌های موجود در بازار تنوع بسیار وجود دارد و می‌توانید آنچه را که دنبالش هستید و مناسب برای خانه خود می‌دانید بیابید.

امروزه نه‌تنها رنگ‌ها و کاغذ دیواری‌ها تنوع زیادی دارند، بلکه در نحوه اجرای آنها نیز تنوع بسیار زیادی هست. در کنار تصمیم‌گیری در خصوص نوع رنگ یا کاغذ‌دیواری، باید درباره شیوه اجرای آن نیز تصمیم بگیرید.
طراحی صحیح و خوب استخوان‌بندی خانه بسیار مهم است. زمانی‌که کسی از استخوان‌بندی بنا و ساختمان خانه سخن می‌گوید در بیشتر موارد منظورش ساختار و مطمئن بودن از کیفیت عناصر موجود، پیش از هر اقدام دیگری است. اما زمانی‌که در دکوراسیون خانه صحبت از استخوان‌بندی می‌شود، منظور ایجاد یک زمینه ایده‌آل و خوب برای دکوراسیون است که البته دکوراسیون دیوارها مهم‌ترین جزء در طراحی زمینه دکوراسیون به شمار می‌رود و پس از آن کف‌پوش و مبلمان و اکسسوری، دیگر عناصر استخوان‌بندی دکوراسیون را تشکیل می‌دهند. در این مطلب قصد داریم درباره شیوه انتخاب و تصمیم‌گیری برای نقاشی و کاغذ‌دیواری دیوارها و اینکه از کجا باید شروع کنید برایتان صحبت کنیم و در خصوص متدها و روش‌های موجود نکاتی را برای شما بازگو کنیم.

از کجا باید شروع کرد؟

وقت گذاشتن برای پیدا کردن یک رنگ یا کاغذ‌دیواری مرغوب و دلخواه، خیلی بهتر از این است که ساعت‌ها وقت خود را برای نقاشی و کاغذ دیواری خانه بگذارید و سپس از نتیجه کار راضی نباشید و مشاهده کنید که رنگ یا کاغذ‌دیواری روی دیوار خیلی زود آسیب ببیند یا رضایت‌بخش نباشد.

چهار مرحله مهم و کلیدی برای شروع به ترتیب عبارت است از:

برنامه‌ریزی قبلی: اول تصمیم بگیرید که چه می‌خواهید و دوست دارید به چه حال‌وهوا و جلوه کلی در دکوراسیون خانه برسید.

انتخاب رنگ یا رنگ‌ها: به رنگ‌بندی اصلی دکوراسیون خود که شامل رنگ زمینه و استخوان‌بندی دکوراسیون است فکر کنید و تصمیم بگیرید.

عناصر بزرگ دکوراسیون: بسته به نوع فضا، به انتخاب وسایل بزرگ لازم برای آن فضا از قبیل تخت‌خواب، کاناپه، میز و… بپردازید.

لایه‌بندی تدریجی: در این مرحله به اضافه کردن جزئیات، اکسسوری و آثار هنری برای تکمیل دکوراسیون اقدام کنید.

تغییر رنگ‌آمیزی و دکوراسیون دیوارها موثرترین اقدام برای تغییر جلوه کلی دکوراسیون است و می‌تواند بیشترین تاثیر را در این راستا داشته باشد؛ بنابراین مهم است که این کار را اصولی و کاملا بدون ایراد انجام دهید. خبر مسرت‌بخش در این زمینه این است که انجام این کار به‌صورت خوب و موثر بسیار راحت است و همچنین می‌تواند برای شما بسیار مقرون به‌صرفه باشد. همچنین همیشه به‌خاطر داشته باشید که آماده‌سازی خوب و کامل بسیار اهمیت دارد و کار عجله‌ای و بدون آمادگی لازم، سبب ایجاد دردسرهای زیاد برای شما می‌شود. برای رسیدن به بهترین نتیجه به آرامی و با حوصله به جلو بروید.

گزینه‌های نقاشی

رنگ‌ها بسته به نوع تولیدشان به انواع مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند که هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارند. در گذشته رنگ‌های بر پایه روغن از بهترین و پراستفاده‌ترین رنگ‌ها برای نقاشی دیوارها بودند اما امروزه رنگ‌های بر پایه آب (لاتکس) و همچنین رنگ‌های اکرلیک بیشتر استفاده می‌شوند و به دلیل برخی از ویژگی‌هایشان از قبیل زود خشک شدن و سازگاری با محیط زیست، بیشتر از رنگ‌های بر پایه روغن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع رنگ

در ادامه مطلب به معرفی انواع رنگ‌های رایج و موجود در فروشگاه‌های عرضه رنگ می‌پردازیم و اطلاعاتی را در خصوص هر کدام از آنها در اختیار شما قرار می‌دهیم:

رنگ‌های آستر یا زمینه: شما قصد رنگ‌آمیزی هر نوع سطحی را که داشته باشید (اعم از چوب، دیوارگچی، فلز یا آجری)، رنگ آستری مخصوص آن سطح موجود است که باید برای زیرسازی از آن استفاده کنید. در حقیقت نقاشی دیوار و هر سطح دیگری بدون زیرسازی مناسب، نتیجه‌ای ضعیف و نا‌مناسب در پی دارد. زیرسازی در سطح عبارت است از نظافت سطح و قراردادن لایه‌های رنگ آستر که سبب می‌شود لایه‌های اصلی رنگ بهتر روی سطح بنشیند و زیباتر جلوه کند.

اکریلیک: رنگ‌های اکریلیک برای پروژه‌های کوچک و رنگ‌آمیزی سطوح کوچک و جزئیاتی چون دستگیره درها یا چهارچوب در و پنجره‌ها مناسب و ایده‌آل هستند، زیرا این نوع رنگ بر پای آب است و قلم‌مو و غلتکی که مورد استفاده قرار گرفته است به‌راحتی زیر شیر آب تمیز می‌شود.

لاتکس: رنگ لاتکس یکی از بهترین گزینه‌ها برای رنگ‌آمیزی دیوار است و در هر رنگی که تصورش را می‌کنید موجود است. این رنگ نیز بر پایه آب است و قلم‌مو و غلتک آغشته به آن به‌راحتی با آب شسته و پاک می‌شود.

رنگ بر پایه روغن: این نوع رنگ همان‌طور که از نامش مشخص است بر پایه روغن ساخته می‌شود و در گذشته بیشتر از امروز استفاده می‌شد. ابزاری که با کمک آن دیوار را با رنگ بر پایه روغن نقاشی می‌کنید از قبیل قلم‌مو و غلتک به سختی پاک می‌شود و نیاز به مواد حلال مخصوص دارد.

رنگ‌های اسپری: رنگ‌های اسپری معمولا بر پایه روغن هستند و از نظر رنگ‌بندی محدودیت دارند. استفاده از این نوع رنگ بسیار ساده است و مانند انواع دیگر رنگ‌ها نیاز به زیرسازی خاصی برای سطح نیست. معمولا از این نوع رنگ برای نقاشی قسمت‌های سخت و منحنی استفاده می‌شود.

انواع نقاشی

امروزه علاوه بر نوع رنگی که انتخاب می‌کنید، باید به‌نوع پیاده کردن آن بر دیوار نیز فکر کنید. در ادامه انواع مختلف رنگ‌آمیزی را برایتان نام برده و در مورد آنها به اختصار توضیح می‌دهیم:

تخت و صاف: این نوع رنگ‌آمیزی، سطحی صاف و مات را ایجاد می‌کند که بهترین جلوه برای دیوار است. (معمولا با رنگ‌های لاتکس به‌وجود می‌آید) مهم‌ترین نکته و مزیت این نوع رنگ‌آمیزی این است که می‌تواند نقوص و عیوب سطح را بپوشاند و پنهان کند.

پوست تخم‌مرغی: مات بودن این نوع رنگ‌آمیزی تا حدی از نوع تخت و صاف کمتر است، اما باز هم ظاهری براق ندارد. تکنیک پوست تخم‌مرغی بهترین روش برای رنگ‌آمیزی دیوارهای فضاهای پر رفت ‌و آمد است که زود به زود نیاز به تمیز کردن دارند.

چرک: این نوع رنگ‌آمیزی گزینه بسیار مناسبی برای دیوارهای سرویس بهدشتی، آشپزخانه و اتاق کودک ‌است که نیاز بیشتری به راحت تمیز شدن و براقی کمتر دارد.

نیمه براق: این نوع رنگ‌آمیزی برای نقاشی چهارچوب در و پنجره و ابزارها مناسب است. نگهداری و مراقبت از سطوحی که به این صورت رنگ‌آمیزی شده بسیار ساده است.

براق: نیازی به توضیح اضافه نیست زیرا از نامش مشخص است. این نوع رنگ‌آمیزی کاملا از مد افتاده است و توصیه نمی‌شود.

نکات مهم در خصوص نقاشی از دیدگاه جاستین و کلین

زیر‌سازی یک مرحله کلیدی است. سمباده، سمباده و باز هم سمباده برای آماده‌سازی سطح فراموش نشود.

برای سطوح ناصاف و دارای پستی و بلندی از رنگ‌آمیزی مات استفاده کنید و رنگ‌آمیزی نیمه براق را تنها برای موارد جزئی بگذارید.

از پرسیدن سوالات مکرر در مورد رنگ‌ها قبل از خرید و هزینه کرن از مسئول فروشگاه خجالت نکشید.

از تصمیم‌گیری و انتخاب رنگ از روی نمونه‌های کوچک خودداری کنید و حتما نمونه رنگ را روی کاغذی بزرگ ببینید و آن را به خانه بیاورید و جلوه آن را در خانه و در نورپردازی موجود مشاهده کنید؛ پس از اطمینان رنگ مورد نظرتان را انتخاب کنید.

قلم‌مویی مرغوب و باکیفیت بخرید. اگر انواع ارزان را بخرید مطمئن باشید که خیلی زود باید یک قلم‌موی دیگر بخرید و دو بار هزینه کنید.

زمانی که چوب را رنگ می‌کنید، اجازه دهید تا قلم‌مو طبق گره‌های چوب پیش برود تا بهترین نتیجه حاصل شود.

برای تمیز کردن قلم‌مو و غلتک از تمیزکننده‌ها و حلال‌های مرتبط استفاده کنید.

مقداری رنگ برای لکه‌گیری سطح در آینده کنار بگذارید.

کاغذ ‌دیواری

انتخاب کاغذ‌‌دیواری برای پوشش دیوار به مراتب سخت‌تر از انتخاب رنگ ساده است، زیرا تنوع کاغذ دیواری‌های موجود، از نظر رنگ و طرح و همچنین جنس بسیار زیاد است. توصیه می‌کنیم قبل از انتخاب نهایی از انواع کاغذ‌دیواری‌های موجود دیدن کنید تا بتوانید بهترین و متناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

نکات مهم در خصوص کاغذ‌دیواری:

دو بار فکر کنید و یک بار بخرید. این شعار همیشگی ماست. در صورت امکان نمونه‌ای از کاغذی دیواری‌های انتخابی را به خانه بیاورید و در مورد جلوه آنها در خانه تصمیم‌گیری کنید و در صورت اطمینان دست به انتخاب بزنید.

برای اینکه دچار دردسر کم آمدن کاغذ دیواری نشوید، یک رول بیشتر از تخمینی که زده‌اید بخرید و با فروشنده توافق کنید که در صورت باز نکردن رول اضافی بتوانید آن را پس بدهید.

برای دیوارهای فضای هال و فضاهای پر رفت و آمد دیگر، از کاغذ‌دیواری‌های طرح‌دار و قابل شست‌وشو استفاده کنید تا لکه و کثیفی را دیرتر نشان دهد و زود تمیز شود.

در انتخاب مقیاس طرح کاغذ‌دیواری دقت کنید. طرح‌های بزرگ برای فضا‌های وسیع مناسب هستند زیرا تکرار این طرح‌ها می‌تواند فضای کوچک را کوچک‌تر جلوه دهد.

برای نصب کاغذ دیواری از چسب مخصوص و مرغوب برای این کار استفاده کنید

garakani1991
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *