بیست اشتباه بزرگ در طراحی دکوراسیون داخلی

بیست اشتباه بزرگ در طراحی دکوراسیون داخلی
اگر می خواهید دکوراسیونی اصولی و منطبق با استانداردها داشته باشید با ما همراه شوید تا تعدادي از بزرگ‌ترين اشتباهات دكوراسيوني را كه طراحان مشهور و حرفه‌اي در بسياري از خانه‌ها با آن مواجه شده‌اند، برایتان مطرح كنيم.
استفاده بيش از حد از عكس‌ها
اگر فردي با علاقه زياد به عكس و عكاسي هستيد، بايد به شما بگوييم كه قاب كردن و به نمايش گذاشتن تعداد زيادي از عكس‌ها در دكوراسيون، كاري اشتباه است. اگر تمام عكس‌هايي را كه مي‌گيريد دوست داريد، توصيه مي‌كنيم از يك آلبوم عكس براي نمايش آنها استفاده كنيد؛ بهتر است عكس‌هاي خانوادگي و نیز عكس‌هايي را كه در سفرهاي خود گرفته‌ايد به زيبايي و مرتب در آلبوم عكس قرار دهيد و آلبوم را در قفسه كتابخانه خود در دسترس بگذاريد؛ تنها چند عكس خانوادگي و خاطره‌انگيز را انتخاب و آنها را قاب كنید تا در دكوراسيون به نمايش بگذاريد.
ناديده گرفتن راهروي ورودي و سالن انتظار
راهروي ورودي در هر خانه فرصت بسيار مناسبي براي ايجاد يك فضاي زيبا و ايده‌آل است، پس اين فرصت را از دست ندهيد. ديوارهاي اين فضا را با رنگ‌هاي روشن و زيبا نقاشي كنيد و آينه‌اي بزرگ روي ديوار آن نصب كنيد. همچنين قسمتي را براي قرار دادن كليدها و قبوض ماهيانه در نظر بگيريد تا فضايي سازمان يافته و تميز داشته باشيد.
استفاده از لوازم جانبي منسوخ
اجازه ندهيد تا دكوراسيون خانه شما به‌واسطه استفاده از اكسسوري‌ها و سخت افزارهاي قديمي و از مد افتاده، كسل كننده و قديمي جلوه كند. دستگيره‌ كابينت‌ها را با انواع جديد آن عوض كنيد و اكسسوري‌هاي قديمي را كه سال‌هاست در دكوراسيون خانه شما هستند از دكوراسيون حذف يا آنها را با انواع جديد تعویض كنيد.
مبلمان بی‌قرینه و نامتعادل
برخي از افراد هرگز توجهي به تعادل و هم‌خواني مبلمان و عناصر موجود در دكوراسيون ندارند. شما بايد توجه بيشتري به تصاوير دكوراسيون‌هاي موفق بكنيد تا به مرور با چيدمان‌هاي ايده‌آل آشنا شويد. براي مثال اگر كاناپه‌اي داريد كه قسمت پاييني آن سنگين و حجيم است، نبايد از يك ميز پذيرايي سنگين در همجواري آن استفاده كنيد، بلكه بايد از يك ميز پذيرايي ظريف، شيشه‌اي و پايه‌دار بهره گیرید و يك چراغ زميني بلند و كشيده را در كنار چيدمان ميز جانمايي كنيد تا چشم‌ها را به سمت بالا سوق دهد. هنگام چيدمان و انتخاب مبلمان و وسايل، حتما به اين فكر كنيد كه چيدمان وسايل در كنار يكديگر با ايجاد تعادل بصري براي چشم، آزار دهنده نباشد.
رسمي بودن بيش از حد
اگر چه رسمي بودن دكوراسيون يك فضا اشتباه نيست، اما به شرطي كه راحتي و آرامش آن به‌واسطه رسميت زياد مختل نشود. افراد بايد زماني كه در فضايي هرچند رسمي قرار مي‌گيرند، احساس راحتي كنند و بدانند كه مي‌توانند از آن فضا استفاده كنند. رسمي بودن فضا نبايد كاربردي بودن آن را از بين ببرد.
صندلي‌هاي غذاخوري ناراحت
هرگز به انتخاب و خريد مبلمان، به‌خصوص صندلي غذاخوري ناراحت اقدام نكنيد. قبل از خريد صندلي‌ها روي آن بنشينيد و تصور كنيد كه نشستن براي مدت طولاني روي آن راحت است يا خير. همچنين ارتفاع آن نيز بايد با ارتفاع ميز غذاخوري تناسب داشته باشد و نبايد صندلي بيش از حد كوتاه يا بيش از حد بلند باشد.
به‌هم‌ريختگي و شلوغي قابل مشاهده
به‌هم ريختگي و شلوغي فضا نه تنها سبب تخريب جلوه دكوراسيون مي‌شود، بلكه افراد در آن فضا زندگي پراسترس و نا آرامي را تجربه مي‌كنند. براي غلبه بر اين مشكل، سبدها و جعبه‌هايي را تدارك ببينيد و اشياء را در آنها قرار دهيد و اين سبدها را در فضايي پنهان سازيد. هرچه دكوراسيون خانه شما خلوت‌تر باشد، جلوه آن زيبا و آرامش‌بخش‌تر خواهد بود.
هماهنگ بودن همه چيز با هم
اين كه دكوراسيون خانه خود را شبيه سالن نمايشگاه‌ها و فروشگاه‌هاي مبلمان و وسايل خانگي تدارك ببينيد اشتباهي بزرگ است، زيرا حقيقتا در اين خانه‌ها نمي‌شود زندگي كرد! اينكه همه چيز مربوط و هماهنگ با هم باشد اشتباه است. فروشگاه‌ها براي اينكه مبلمانشان به فروش برسد آنها را به گونه‌اي خاص به نمايش مي‌گذارند اما در خانه‌اي كه قرار است در آن زندگي كنيد، بايد تنوع وجود داشته باشد و عناصر در برخي فضاها با هم هماهنگ و در بعضي قسمت‌هاي ديگر با هم متفاوت باشند.
پيروي بيش از حد از مدهاي زود گذر
پايبندي بيش از حد به مد بسيار اشتباه است، زيرا مدها به همان سرعتي كه رايج و محبوب مي‌شوند به همان سرعت نيز جذابيت خود را از دست مي‌دهند. اين كار به‌خصوص در مورد مبلمان و عناصر ديگري كه بايد سال‌ها آنها را مورد استفاده قرار دهيد اشتباهي بزرگ است. زماني كه مد جذابيت خود را از دست مي‌دهد، ديگر تحمل آن عنصر برايتان سخت خواهد شد و تعويض آن نيز ممكن است هزينه زيادي را به شما تحميل كند.
استفاده از مبلماني كه متناسب نيستند
فروشگاه‌ها و نمايشگاه‌هاي مبلمان خيلي بزرگ‌تر و وسيع‌تر از اتاق نشيمن شما هستند؛ بنابراين احتمال دارد زماني كه مبلمان را خريداري و به خانه خود مي‌آوريد، با مشكل سايز و مقياس مواجه شويد. در اينجا نكاتي را مطرح مي‌كنيم كه به شما كمك مي‌كنند تا از مواجه شدن با اين مشكل در امان باشيد:
طرحي خام و ساده از فضايي را كه در اختيار داريد با مقياس‌هاي حقيقي كه به يك نسبت كوچك شده‌اند، هنگام خريد همراه خود داشته باشيد.
در هر فضا بيش از حد وسيله قرار ندهيد
اندازه‌گيري دقيق اتاق كمك مي‌كند تا احتمال بروز اشتباه كمتر شود
استفاده بيش از حد از الگوهاي رنگي
اگر شما بيش از حد از الگوهاي رنگارنگ در دكوراسيون خانه استفاده كنيد، ممكن است فضاي دكوراسيون شما شلوغ و پر هرج و مرج به نظر برسد و سبب سردرگمي و خستگي چشم‌ شود.
قاليچه شناور
استفاده از قاليچه‌هايي با سايزي نامتناسب با فضا كه مدام حركت مي‌كنند و جاي ثابتي ندارند، يكي از اشتباهات بزرگ است. قبل از خريد قاليچه ابتدا سايز فضا را در نظر بگيريد و قاليچه را طوري روي زمين بياندازيد كه دو پايه جلوي مبلمان روي آن قرار بگيرد. استفاده از قاليچه بيش از حد كوچك يا بيش از حد بزرگ براي فضا، هر دو اشتباه است.
نورپردازي نامناسب
در هر فضايي به نسبت زماني از روز كه در آن به سر مي‌بريد، نياز به نورپردازي متناسب با آن زمان داريد؛ بنابراين تمهید نورپردازي ثابت و يك اندازه براي همه فضاها اشتباه است. از اين‌رو استفاده از ديمر را به شما توصيه مي‌كنيم. اين وسيله ارزان كه بسيار آسان نصب مي‌شود، بسيار مفيد است و مي‌تواند به خوبي ميزان و شدت نور را بسته به نياز و خواسته شما تنظيم كند.
نصب قاب‌ها در ارتفاع بيش از حد بالا
اگر براي تماشا و ديدن يك قاب نياز داريد كه گردن خود را بالا بگيريد، مطمئن باشيد كه محل نصب قاب شما اشتباه است. قاب را بايد در زاويه ديد افراد نصب كنيد تا بدون بالا بردن سر بتوانند آن را مشاهده كنند. فريم بالايي در اتاق را نگاه كنيد، بالاترين نقطه‌اي كه مجازيد يك قاب بزرگ را نصب كنيد، هم‌تراز فريم بالاي در است؛ البته بهتر است قاب پايين‌تر از فریم در نصب شود. همچنين اگر قصد دارید قاب را روي ديوار بالاي كاناپه نصب کنید، قانون اين است كه لبه پايين قاب با بالاي كاناپه 15 سانتي‌متر فاصله داشته باشد.
عقب قرار دادن مبلمان
مبلمان را دقيقا كيپ ديوار قرار ندهيد و آنها را به سمت مركز فضا بياوريد. گاهي پشت مبل‌ها و كنسول‌ها به قدري زيبا هستند كه با نمايش آنها و قرار دادن در جايي كه پشت آنها نيز قابل مشاهده باشد، مي‌توانيد بر زيبايي و جذابيت دكوراسيون خود بيافزاييد. چيدن مبل‌ها به صورت دايره يا نيم دايره در مركز فضا نيز بر گرمي و صميميت فضا مي‌افزايد.
ناديده گرفتن پنجره‌ها
بعد از رنگ، پرده‌ها موثرترین و ساده‌ترين راه براي تغيير جلوه دكوراسيون هستند. پرده‌ها را حداقل 5 سانتي‌متر بالاتر از قاب پنجره نصب كنيد و همچنين استفاده از پرده‌هاي تمام قد براي پنجره‌ها مي‌توانند بر وسعت و شكوه فضا بيافزايند. حتي ساده‌ترين پرده نيز مي‌تواند بر زيبايي دكوراسيون تاثيرگذار باشد. همچنين مي‌توانيد با كمك يك شید در پشت پرده، ميزان نور ورودي را كنترل و تنظيم كنيد.
ترسيدن از رنگ
بسياري از افراد عاشق رنگ‌ها هستند اما مي‌ترسند از آنها در فضای منزل شان استفاده كنند؛ اين اشتباه است. در استفاده از رنگ‌ها در دكوراسيون فضاهاي مختلف خانه جسورانه عمل كنيد و رنگ‌هايي را كه دوست داريد، در اتاق خود تجربه كنيد. هيچ مشكلي پيش نمي‌آيد، در نهايت اگر جلوه نتيجه كار را دوست نداشتيد، می توانید به آسانی رنگ را عوض كنيد. اين نكته را در نظر بگيريد که جلوه رنگ‌ها در يك اتاق، در ساعات مختلف شبانه‌روز متفاوت است.
استفاده از گل‌هاي مصنوعي
اين مورد بسيار بحث برانگيز است. اما در كل استفاده از گل‌هاي مصنوعي در دكوراسيون اشتباه است، زيرا اين گل‌ها گرد و غبار را روي خود جمع مي‌كنند و هيچ تاثير مثبتي بر جو حاكم بر فضا ندارند. براي افزودن رنگ‌هاي مختلف و همچنين طراوت و شادابي واقعي، توصيه مي‌كنيم از دسته گل‌هاي طبيعي استفاده كنيد و اگر استفاده مدام از گل‌هاي طبيعي در دكوراسيون خانه گران تمام مي‌شود، براي آوردن رنگ‌هاي زنده و زيبا مي‌توانيد از ظرفي پر از ميوه‌هاي تازه و تميز در دكوراسيون استفاده كنيد. به همين سادگي!
استفاده بيش از حد از بالش و كوسن در دكوراسيون تخت‌خواب و مبلمان
اين كار قطعا اشتباه است؛ زيرا فرد را مجبور مي‌كند هنگام دراز كشيدن روي تخت يا نشستن روي مبل دقايقي را به برداشتن كوسن و بالش‌ها بپردازد تا جايي براي خودش باز كند! به جاي صرف هزينه، انرژي و وقت خود براي اين كار، بيشتر تمركز خود را روي دكوراسيون فضايي از خانه منعطف كنيد كه فرد هنگام دراز كشيدن و نشستن نظاره‌گر آن است.

garakani1991
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *