انتخاب رنگ مناسب برای دكوراسيون منزل

رنگ تاثیر فیزیکی و روحی خاصی را بر روی افراد می‌گذارد و افراد واکنش‌های متفاوتی نسبت به رنگ‌های مختلف از خود نشان می دهند، عکس العمل افراد به فاکتورهای متعددی نظیر فرهنگ، جنسیت، سن، موقعیت احساسی و ذهنی به تجربه های خاص فردی بستگی دارد. البته نوع و شدت این واکنش ها نیز منحصر بفرد است. رنگ‌ها دارای نیروی خاصی هستند و هر یک از طیفها یک احساس عمیق را در محیط القا می‌کنند. رنگ ها عمیقا بر حالات، روحیه، رفتار و روابط عمومی و اجتماعی تاثیر می‌گذارند و سبب می‌شوند شما شدیدا احساس اعتماد به نفس و یا احساس نشاط و سر زندگی کنید و همچنین این امکان وجود دارد که احساس کسلی و بی حوصلگی را به شما القا کنند. رنگی که برای دکوارسیون اتاقهای منزل خود انتخاب و استفاده می‌کنید نیز عمیقا در حالات روحی و روانی حاکم در منزل شما موثر است. بنابراین به نقش و تاثیر انواع رنگها در محیط بایستی توجه داشت تا انتخابی صحیح و مفید داشته باشید و بتوانید از محیط پیرامون خود لذت ببرید.
رنگ ها به دو دسته گرم و سرد تقسيم مي شوند:
رنگ ‌هایی نظیر قرمز، زرد و نارنجی در چرخه‌ی رنگ گرم قرار دارند و با افزايش آدرنالين موجب بالا رفتن فشار خون، افزايش تنفس و در نهايت افزايش درجه حرارت و احساس گرما مي‌شوند. رنگ‌هاي سبز و آبي در چرخه رنگ سردند، ضربان قلب را كم كرده، ماهيچه‌ها را ريلكس و دماي بدن را پايين مي‌آورند و حس سرما مي‌دهند. بنفش نیز مي‌تواند بسته به درصد رنگ‌هاي تشكيل‌دهنده آن هم گرم و هم سرد باشد. اگر رنگ آبي آن بيشتر باشد، سرد و اگر قرمز بيشتر باشد، گرم خواهد بود.
رنگ سبز در دكوراسيون
رنگ سبز در اکثر فضاها قابل استفاده است و چون رنگ هماهنگی است می توان آن را با رنگ های دیگر ترکیب کرد. سبز به دليل خنثي بودن براي دكوراسيون داخلي فوق‌العاده است که اگر در کنار طیف بنفش و نقره‌اي قرار بگيرد، زيباتر شده، رفاه و غني‌بودن را مي‌رساند. رنگ سبز به دليل آرام‌بخش‌بودن مناسب اتاق خواب و سرويس‌هاي بهداشتي نیز می‌باشد.
رنگ آبي در دكوراسيون
در اتاق کار و اتاق مطالعه، سرویس بهداشتی، اتاق نشیمن و اتاق خواب این رنگ کاربرد فراوانی دارد آبی رنگ آرامش است بنابراین از آن بصورت هوشمندانه و بسیار کم در پذیرایی و آشپزخانه و جاهایی که در آن فعالیت هایی صورت می گیرد استفاده کنید. آبي در تركيب با زرد، رنگ باز و گيرايي است و ساحلي ايده‌آل را تداعي مي‌كند و در تركيب با رنگ‌هاي صورتي كم‌رنگ، سبز نعنايي و با آبي كم‌رنگ‌تر، آرامش ‌كامل و محيطي بي‌سروصدا را براي كودكان فراهم مي‌كند.
رنگ زرد در دكوراسيون
در آشپزخانه، اتاق کار و اتاق نشیمن هم چنین به ندرت و بصورت خیلی ناچیز در اتاق خواب بزرگسال می توان از رنگ زرد استفاده کرد اما استفاده از این رنگ در اتاق نوزادان توصیه نمی شود در عوض كرم نباتي، شاد و مناسب اتاق نوزاد می‌باشد به كار بردن رنگ زرد البته نه خيلي تند، مثلا طلايي، مناسب اتاق ناهارخوري و اشتهاآور است. رنگ زرد براي مغازه‌هاي كوچك فوق‌العاده است، جلب‌نظر كرده و حالت خوشامدگويي را دارد.
اما چطور از رنگ قرمز در خانه استفاده كنيم؟
در اتاق غذاخوری، آشپزخانه، راهروها و اتاق بازی کودکان می‌توان از ترکیب این رنگ با رنگ دیگر استفاده کرد از آنجا که قرمز میزان ضربان قلب را افزایش می دهد توصیه می شود از این رنگ بصورت محتاطانه در اتاق خواب و اتاق کار استفاده شود قابل ذکر است که قرمز مناسب اتاق خواب نيست چون ميزان تنفس را زياد و خواب و آرامش را كم مي‌كند.
در طرح‌هاي تجاري استفاده از مبلمان چرمي قرمز در فضايي كاملا سفيد همراه با آويزهاي قرمز آنچنان تماشايي خواهد بود كه هر شخص وادار به نشستن و محو لوسترها مي‌شود و اين به دليل مركز توجه بودن رنگ قرمز است. اما در خانه خود اگر نمي‌خواهيد تا اين حد رمانتيك باشيد، از آن در جاهايي كه برايتان اهميت بيشتري دارد استفاده نماييد و قسمت‌هاي خاص را مورد توجه قرار دهيد
استفاده از قرمز در اطراف شومينه، حتي اگر خاموش باشد، گرما را تداعي مي‌كند.
رنگ قهوه‌اي در دكوراسيون
در بسیاری از اتاق ها مخصوصا در اثاثیه و مبلمان کاربرد فراوانی دارد رنگ قهوه‌اي شكلاتي در دكوراسيون منزل بيشتر مورد استفاده قرار مي‌گيرد قهو‌ه‌اي هيچ وقت از مد نمي‌افتد و زيبايي اين رنگ بستگي به هماهنگي آن با ساير وسايل دارد. اين كه در كنار صورتي چرك قرار بگيرد يا زرد و سفيد ظاهر متفاوتي پيدا مي‌كند. قهوه‌اي در تركيب با اين رنگ‌ها سرگرم‌كننده است و ثبات را مي‌رساند.
رنگ مشكي در دكوراسيون
مشكي رنگ فوق‌العاده‌اي براي دكوراتورهاست این رنگ به دليل خنثي‌بودن با هر رنگي استفاده شود، تاثير فوق‌العاده‌اي خواهد داشت اگر بخواهيد چيزي را بي‌توجه نشان دهيد، از مشكي مات استفاده كنيد
اغلب در نازك‌كاري‌ها براي ايجاد ظرافت استفاده مي‌شود.
يك نيمكت كه روي آن گرانيت مشكي قرار گرفته باشد، ظاهر دلفريب و زيبايي به آشپزخانه مي‌دهد.
مشكي رنگ خوبي براي كف‌پوش است. رنگ سياه و سفيد معمولا به صورت كاشي يا موزاييك مناسب كف سرويس‌هاي بهداشتي است چون با كنتراست يا تضادي كه ايجاد مي‌كند فضاهاي كوچك را بزرگ‌تر نشان مي‌دهد.
مشكي به تنهايي به عنوان رنگ‌ ديوار چندان مرسوم نيست، محيط را بسته و مرعوب مي‌كند. اما براي اهميت دادن و تاكيد يك طرح، در زمينه‌هاي رنگي به كار مي‌رود.
غالبا در چراغ‌ها، دستگيره‌هاي در به عنوان يك رنگ خنثي كه طرح‌هاي اطراف خود را به خوبي جلوه مي‌دهد، استفاده مي‌شود.
رنگ نارنجي در دكوراسيون
در ورودی و راهروها، اتاق غذاخوری و اتاق نشیمن این رنگ بسیار کاربرد دارد رنگ نارنجی رنگی محرک است بنابراین می توان از آن به مقدار کم و بصورت ملایم در اتاق خواب و اتاق کار نیز استقاده نمود
نارنجي رنگ گرم و شاديست و براي منزل افراد مسن و موسسات نگه‌داري از سالمندان مفيد است
خاصيت ضد افسردگي آن كج‌خلقي و زود‌رنجي را كم مي‌كند
از بين رنگ‌ها، نارنجي رنگ مناسبي براي اجتماعات است. تحريك‌پذيري، زودرنجي، كج‌خلقي و خصومت بين افراد را كاهش مي‌دهد و به بهبود رفتارهاي اجتماعي كمك مي‌كند
با آن كه نارنجي رنگي شاد و سرگرم‌كننده است اما اغلب از به كار بردن آن به دليل روشن و براق بودنش غفلت مي‌كنيم.
نارنجي در كلاس‌هاي درس يا مكان‌هايي كه افراد زيادي حضور دارند، رفتارهاي اجتماعي را ارتقاء مي‌دهد.
در يك طرح يكنواخت و كسل‌كننده كافيست چند كوسن نارنجي كم‌رنگ را جاهاي مختلف قرار دهيد و فضا را روشن كنيد يا چند گل نارنجي را داخل گلدان گذاشته، روحي تازه به اتاق دهيد..
رنگ بنفش در دكوراسيون
در اتاق خواب و اتاق نشیمن وهم چنین از طیف ملایم آن مثلا بنفش یاسی نیز برای اتاق نشیمن، اتاق خواب و سرویس های
بهداشتی نیز می‌توان استفاده نمود. بنفش رنگ باشکوهی است اما در دکوراسیون خانه کمتر دیده شده و بیشتر در رنگ‌های یاسی به کار برده می‌شود.
بنفش به خاطر ملايم و آرام‌بخش بودن براي اتاق خواب دخترها بسيار مناسب است این رنگ خلاقی است و برای محیط‌های کار و آموزش کارایی فراوانی دارد و برای ایجاد حس قوی می‌توان با رنگ زرد به کار برد.
استفاده از آن به عنوان پارچه مبلمان ناهارخوري هم خيره‌كننده است
رنگ صورتي در دكوراسيون
در اتاق خواب، اتاق کودک، اتاق نشیمن، سرویس های بهداشتی و پذیرایی پرکاربرد می‌باشد. صورتی تا حدودی باعث کم شدن اشتها می‌گردد بنابراین استفاده از آن در آشپزخانه و اتاق نشیمن توصیه نمی شود.
ترفند برای رنگ آمیزی خانه های کوچک
هدف بیشتر افرادی که خانه کوچکی را خریداری یا اجاره کرده اند این است که این فضا با روحیات شان همخوانی داشته و در چشم افراد خانواده جذاب باشد. بر خلاف تصور عموم اگر تمام دیوارهای خانه سفید باشد فضا بزرگ تر به نظر نخواهد رسید به همین دلیل قصد داریم شما را با توصیه هایی از متخصصان طراحی داخلی در مورد کاربرد رنگ ها برای تزئین خانه آشنا کنیم.
یکی از بهترین راه ها برای بزرگ نشان دادن فضا انتخاب رنگ های روشن است. در مرحله بعد باید به سراغ رنگ های متضاد و زنده تری بروید و در لابه لای فضای خانه از رنگ هایی مانند زرد، آبی و سبز استفاده کنید. البته یادتان باشد که تجمع این رنگ ها در کنار هم چندان جالب نیست و بهتر است فضای خالی بین رنگ ها را داشته باشید. ترکیب رنگ های تند با فضای منفی در بزرگ جلوه دادن خانه شما نقش مهمی دارد.
اگر در خانه شما یک راهرو وجود دارد که به اتاق نشیمن ختم می شود بهتر است رنگ راهرو را تیره تر در نظر بگیرید. در این صورت بعد از عبور از راهروی تاریک فضای روشن اتاق نشیمن وسیع و جا دارتر به نظر می رسد.
گاهی اوقات اگر یکی از دیوارها را تیره تر در نظر بگیرید فضای کوچک خانه شما بزرگ تر دیده می شود. از رنگ های تیره و پررنگ نترسید. بعضی وقت ها انتخاب یک رنگ تیره تر برای یکی از دیوارها سبب می شود که این دیوار به مرکز توجه تبدیل شده و دورتر به نظر برسد. با این ترفند فضا بزرگ تر نشان داده می شود.
برای اینکه آپارتمان تان را به بخش های مختلف تفکیک کنید، مثلا بخشی را به میز کار اختصاص دهید، فقط کافی است برای دیوار آن قسمت رنگ متفاوتی در نظر بگیرید. البته بهترین کار این است که این رنگ با سایر دیوارها تضاد زیادی نداشته و از همان خانواده اما کمی تیره یا روشن تر باشد.
آشپزخانه یکی از فضاهای عالی است که می توانید رنگ های مختلف را داخل آن امتحان کنید. بهتر است بشقاب های چینی تزئینی را روی دیوار بیاویزید. در این صورت در استفاده از فضا صرفه جویی می کنید و البته رنگ های بیشتری را در آشپزخانه نمایش می دهید. اگر در مراحل اولیه ساخت آپارتمان هستید کاشی ها را رنگی انتخاب کنید و از به کاربردن رنگ های تند نترسید. در اینجا هم می توانید رنگ یک دیوار را متفاوت انتخاب کنید. چیدن ظروف ادویه روی پیشخوان و استفاده از ادویه هایی با رنگ های مختلف هم یک راه دیگر برای داشتن آشپزخانه ای شاد و رنگارنگ است.
اگر رنگ سقف را کمی تیره تر در نظر بگیرید و این رنگ تیره را تا ۳۵سانتیمتری بالای دیوار ادامه دهید فضا بزرگ تر به نظر می آید. اگر در بخش پایینی دیوار راه راه های متالیک را در زمینه ای روشن تر به کار ببرید نتیجه کارتان به مراتب رضایت بخش تر می شود
برای رنگ دیوار ها و اجزای دکوراسیونی خانه هر رنگی را که انتخاب می کنید، یک شیء مشکی هم در فضای خانه قرار دهید. یک جسم سیاه مانند آباژور، مجسمه، جا شمعی و … سبب می شود که سایر رنگ های خانه بهتر به چشم بیایند. این نکته را حتما امتحان کنید تا ببینید در بهتر شدن فضا چه تاثیر مثبتی دارد.

garakani1991
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *